Thursday, August 14, 2014

"فيها ~حاجة~ حلوة " بشاور بأيدي زي هشام منصور


طبعا الكلام اللي هيتكتب هنا لا ولن يدل أو يعبر عن حبي للبلد أوبلابلابلابلا ولكن كشخص حقّاني لازم نقول اللي لينا واللي علينا برضو، وبناء عليه قررت أكتب شوية حاجات ممكن تكون أما بتحصلك في مِصرنا الحبيبة بتحس أن في هاه يعني بصيص من الأمل *هو في الواقع بتحس أنه كأن حد أعمي أصلا وبيفكروا يعملوله عملية ليزك بس أشطة" D: 
  1. لاسمح الله لاسمح الله يعني وأنت\ي (وفي الأغلب انتي يعني) بتعدي الشارع ومقلقة بتلاقي حد جاي جنبك بيقولك "أنا هعدي وأنتي عدي معايا ف نفس الوقت" ودة شخص عظيم ويستاهل حاجات كويسة كتير ونتمني بعد ما يعمل العمل الخيّر دة ميكونش غرضه أشياء أخري. 
  2. أحيانًا (وخلينا نتّك علي أحيانا دي) لما تكون بتشتري حاجات من البقّال او السوبر ماركت يعني ومعكش فكة أو باقيله جنيه ولا اتنين بيسامحك فيهم عشان هو حد نِفسه حلوة وعشان غالبا هو اتربي علي كده في صغره. 
  3. تكبير الدماغ بغرض تمشية الأمور وتسيرها، زي مثلا موقف قبل كدة حصل أن اتنين خبطوا ف بعض جامد بس اللذيذ ان كل واحد منهم نزل من عربيته بص عليها وبص للتاني ابتسم ابتسامة صفرا ومشي! دول أحد الأشخاص اللي بيحتاجوا جايزة نوبل في التكبير الدماغ *شابوه* 
  4. تكوين صداقات سريعة ولحظية في المواصلات؛ ناس بتعتبره عيب وناس بتعتبره ميزة و في الأغلب الصداقات دي بتتكون بسرعة عشان احنا طبعا شعب عفوي وبيدلدق مشاكله وهمومه اليومية مع أول شخص يبتسمله ولا يفتح معاه كلام.
  5. رغم أن 99% من تعداد الشحاتيين والمتسولين في البلد أغني منك أو نصابيين إلا أنك برضو بتديلهم اللي فيه النصيب لعل وعسي القِرش دة ينفعك فيما بعد من مصيبة ما وربنا ينجدك منها علي فعلك للخير بنية حبوبة. 
  6. مصر فيها بعض الشوارع اللي ممكن تتمشي فيها عادي -سبحان الله-! جميلة وفيها شجر كتييير والشارع شبه نضيف يعني والناس اللي ماشيين جنبك رايقين برضو وتحسوا انكوا علي نفس الخط مع بعض ومستكنيصيين. >مثال للشوارع دي الزمالك، جاردن سيتي، الكوربة، بعض أماكن في المعادي إلخ.
  7. بنبقي عايزيين نساعد بعض بشتي الأشكال بس الموضوع بيتفركش وبيقلب بتودية في داهية في الأخر؛ يعني عشان أقولك اتجاه شارع ولا أوصفلك حاجة هلففك الكورة الأرضية بس أنا نيتي مش سيئة أوي يعني، أو عشان أقضي مصلحة هيطلع عين اللي جابوني مشاوير ودة بواسطة منك كمان! أومال لو منغير كان حصل ايه؟ 
  8. عندنا مطاعم كتييير حلوة وبنعمل أكل زالفل والله الغالي منها والرخيص (وأنا في اعتقادي الشخصي مفيش واحد مصري بينام جعان بغض النظر عن حالته الاجتماعية) 
  9. حياتنا مبتقفش علي حاجة لا حظر ولا قلق وضرب نار ولا اعتصامات ولا يحزنون احنا بالصلاة ع النبي كدة لعبنا ماتشات كورة من بعد الحظر ما يبتدي لحد الصبح وكنا بننزل في الشارع نتفرج علي الشوارع وهي فاضية وبنصور الراجل اللي بيفك القنابل closeup shots كمان. *زئير أسد في الباكجراوند* 
  10. الديليفري موجود شبه 24 ساعة ودي حاجة تحداني صهيوني خسيس أني ألاقيها في اي بلد تانية *مش هتلاقي أي بروميس* 
  11. عندنا بيكينيز، سيكسي جيرلز وكل ما تشتهيه القلوب زي ما الفنان جاد شويري قال احنا مش بتوع خيم وجِمال وغترة وجلابية والكلام اللي الناس واخدينه عننا دة -إلا اذا كنا عامليين جلابية بارتي أو كامبيبج في الصحرا ولا سفاري- 
  12. عندنا مصايف من أحسن المصايف في العالم ورملتنا أحسن رملة *سمعتها في مكان ما متجادلوش* والساحل ومارينا وسهل حشيش والجونة وزايطيين الحمد لله
  13. نعتبر fashionable نسبيا أوبنحاول يعني حتي لو فشلنا وشكلنا قلب بغبغان استوائي ودي حاجة كويسة وبتدل علي تفتحنا علي العالم الخارجي نسبيا برضو! 
  14. عندنا المقدرة اننا نتكلم أكتر من 5،6 لغات ودة شيء بيبهرني وبحسني فخورة بالناس دي لأن أعتقد محدش عنده القدرة دي في حتت تانية! الراجل اللي بيبقي واقف عند الأهرامات مثلا دة بيتكلم ميقلش عن 10 لغات *شابوه لعمو اللي ساند ع الهرم* 
ودي نسبة صغيرة أوي من حاجات كتييرة حلوة في البلد تعتبر صغيرة ومبتدومش أوي في تأثيرها لكن بتبسطك في لحظتها وبتخليك مش متكدر أوي يعني وأنت ماشي في شوارعها.
- لو قابلكوا أي موقف تاني حسسكوا بالاستكنياص والزقططة في البلد الغبرة دي قولوه وانشروا حاجة إيجابية بدل ماحنا بنعقد نولول ونندب ع الحاجات القذرة اللي ف البلد

البسوا نضارات شمس هتلاقوا لفلي الدنيا لفلي زي أونكل سمير صبري ;) 

2 comments:

  1. تحداني صهيوني خسيس اني ابدي باعجابي الشديد بهذه المقالة * بورافووو* لفلي

    ReplyDelete
    Replies
    1. سانك يووو بيوتشيفول بيرسون ;)

      Delete